2. ČIERNOHRONSKÁ LESNÁ ŽELEZNICA
Okrem Kysúc možno z okien vlaku spoznávať napríklad aj malebné a krásne prostredie regiónu Horehronia a doliny rieky Čierny Hron. V minulosti bola trasa tejto najdlhšej lesnej železnice na Slovensku dlhšia než 130 kilometrov, prechádzala okolo Dobročského pralesa a pre účely Slovenského národného povstania ju využívali aj partizáni. Dnes je turistom dostupných z celkovej trasy 16 kilometrov koľajníc, pričom si môžete vybrať z dvoch úsekov. Prvý vedie z Chvatimechu do Čierneho Balogu a druhý prechádza z Čierneho Balogu do Vydrovskej doliny. Vlaky sú ťahané nielen motorovými lokomotívami, ale aj parnou lokomotívou historického významu Smoschewer Breslau. V stanice železnice v Čiernom Balogu stoja za pozornosť aj odstavené vlakové vozne a expozícia, ktorá približuje históriu vlakovej prepravy na Horehroní. Čiernohronská lesná železnica organizuje tak pravidelné, ako aj mimoriadne jazdy, v prípade záujmu väčšej skupinky a predošlej rezervácie. Jazdu po železnici možno perfektne spojiť s poučnou prechádzkou po lesnom skanzene vo Vydrovskej doline a nielen deti sa radi zúčastnia unikátnej letnej školy parných rušňovodičov pod dohľadom rušňovodiča železnice.
3. TATRANSKÉ ELEKTRICKÉ ŽELEZNICE
Pod týmto menom sa skrýva veľký komplex jednokoľajových úzkorozchodných železníc vedúci od Popradu cez Tatry, Starý Smokovec a Štrbské pleso až do Tatranskej Lomnice. Ich trate v dĺžke približne 40 kilometrov spravuje Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Tieto železnice sú nielen výborným spôsobom dopravy v Tatrách v akomkoľvek počasí či ročnom období, ale aj sami osebe sú atraktívnym zážitkom. Zatiaľčo dnešné Tatranské elektrické železnice premávajúce po Tatrách sú vrcholom modernosti a komfortu, zvoliť si možno aj jazdu historickými vlakovými súpravami, o ktoré dbá Veterán klub železníc Poprad. Toto leto napríklad zažijete magickú atmosféru dopravy v historickej električke Kométa a to konkrétne v dňoch 16. a 30. august, ako aj 6. september. Trasa vedie z Popradu cez Starý Smokovec, do Tatranskej Lomnice a späť a lístky si zakúpite priamo v električke. Ďalšou výbornou možnosťou ako sa Tatrám priblížiť z koľajníc je tiež Ozubnicová železnica Štrba - Štrbské pleso a Pozemná lanová dráha Starý Smokovec - Hrebienok.
História Oravskej lesnej železnice bola vždy úzko spätá s kysuckou kolegyňou a ťažbou dreva. Momentálne sa návštevníci môžu povoziť na 3,5 kilometra dlhej trati prechádzajúcej zo stanice Tanečník do sedla Beskýd. Jazdy sa začínajú v stanici Tanečník, kde sa dá nahliadnuť aj do priestorov historickej výstavy spojenej s predajňou suvenírov a vlakového depa, pričom pre deti tu vzniklo aj detské ihrisko, pávia voliéra a oblasťou prechádza aj náučný turistický chodník. V sedle Beskýd, kde má vláčik krátku pauzu si môžete vystúpiť aj na tunajšiu vyhliadkovú vežu, poskytujúcu pohľad na tento úsek oravského regiónu z novej perspektívy. Železnica organizuje aj viaceré podujatia, v auguste napríklad predstavenie "Keď som ja valašil" (23.8.) a v septembri akciu "Staň sa železničiarom" (17. - 18.9.). Celý projekt Oravskej lesnej železnice spadá pod Oravské múzeum v Oravskej Lesnej, pri ktorej aj leží nástupná stanica Tanečník.
5. ZUBAČKA TISOVEC - POHRONSKÁ POLHORA
Veľmi zaujímavou a skutočne unikátnou železnicou je aj tá, ktorá funguje na trase Tisovec - Zbojská - Pohronská Polhora, keďže je chránenou technickou pamiatkou a jednou z posledných ozubnicových železníc tohto typu v Európe. Pôvodná železnica tu vznikla už v roku 1896, dosahujúc netradične vysoké prevýšenie v časti sedla Zbojská. Atraktívnou súčasťou železnice sú tiež dva viadukty, Čertov viadukt a Viadukt Pod Dielom. Celá trať prešla v posledných rokoch rozsiahlou rekonštrukciou a od tohto roku premávajú po trase parné zubačky a historické vlaky pravidelne, od jarných do jesenných mesiacov. Parné vlaky budú medzi Tisovcom a Zbojskou premávať najbližšie v termínoch 15. a 29. august a 19. september, pričom už 15. augusta čaká účastníkov súčasne aj podujatie Parou do rozprávky podporené Salašom Zbojská. Sezónny motorový vlak vyrazí na cestu aj 22. augusta a špeciálna akcia Mikulášskeho vlaku sa plánuje na deň 5. december.
6. TRENČIANSKA ELEKTRICKÁ ŽELEZNICA
Trenčianska úzkokoľajka v dĺžke 6 kilometrov premáva z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc a tento rok slávi už svoje 105. narodeniny. Vznikla za účelom mobilizácie kúpeľných hostí regiónu ako vôbec prvá verejne prevádzkovaná elektrifikovaná železnica na Slovensku. Návštevníci kúpeľov však dnes už viac využívajú pravidelné vlaky bežnej železnice a úzkorozchodná trať tak slúži hlavne turistom a má skôr historický význam. Počas roka je vypravená niekoľkokrát na príležitostnú jazdu a ak by ste sa po Trenčianskej elektrickej železnici chceli previesť s deťmi či bez nich aj vy, máte možnosť 12. septembra počas podujatia "Električkou na súťaž vo varení gulášu", 10. októbra pri príležitosti uplynutia 200 rokov od narodenia Ľudovíta Štúra a 28. novembra spolu s Mikulášom.
Rokfortský expres síce zatiaľ po Slovensku nepremáva, v meste Nitra však objavíte nemenej zaujímavý Nitriansky expres, vláčik pre turistov. Okružná jazda modrobielym vláčikom sa začína na Svätoplukovom námestí od Divadla A. Bagara a Metského domu. Pokračuje popri pešej zóne a hoteli Tatra, kostoloch Navštívenia Panny Márie a sv. Petra a Pavla a Župnom dome s Mestským parkom na Sihoti. Nitriansky expres vás ďalej povozí po Pribinovom námestí a z neho vyvezie na Hradné námestie a k Nitrianskemu hradu. Okrem vyhliadok sa vo vláčiku aj mnoho nového dozviete, vďaka komentárom audio sprievodcu. Expres jazdieva pravidelne do konca septembra každú celú hodinu s poslednou jazdou o 17.00 a možno si ho zarezervovať aj pre súkromnú rodinnú či firemnú akciu. V Nitre narazíte okrem toho aj na ďalší vláčik, tentokrát Nitrianskej poľnej železnice, ktorý premáva po areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea od múzea k výstavnému komplexu Agrokomplex.
8. DETSKÁ ŽELEZNICA KOŠICE - ČERMEĽ
Úzkorozchodná železnica fungujúca v údolí Čermeľského potoka na severozápadnom okraji Košíc bola za čias Československa prvou pionierskou železnicou venovanou tak deťom, ako aj výuke železničiarskych učňov. Dĺžka jej trasy je 4,2 km a začína sa v stanici Čermeľ spojenej s depom lokomotív a občerstvením. Svoj cieľ dosiahne detská železnica v rekreačnom areáli Alpinka, obľúbeného okrem iného aj vďaka miestnemu lanovému centru a náučnému chodníku s informačnými tabuľami. Po trati premávajú dve lokomotívy pomenované Katka a Danka, pričom prvá z nich bola vytvorená ešte v roku 1884. Nakoľko tento rok oslavuje železnica svoje 60. narodeniny okrem pravidelných jázd organizuje aj mnoho nostalgických jázd a unikátnych podujatí počas celého roka. Veľké oslavy sa chystajú predovšetkým 1. septembra počas dňa železničky a oplatí sa do Čermeľa vydať aj pár dní predtým, 29. augusta pozrieť si Partizánsky vlak a zúčastniť sa Burzy starých pohľadníc a železničných suvenírov.
Okrem Nitry prevážajú turistické vláčiky jazdy-chtivých návštevníkov aj po ďalších slovenských mestách. Populárny je napríklad aj bratislavský Prešporáčik a tiež o niečo novší a menej známy vláčik Pretórium, brázdiaci ulice srdca stredného Slovenska, Banskej Bystrice. Pretórium pomaľovaný vo farbách mesta, bielej a červenej začína svoju púť na Námestí SNP každý piatok, sobotu a nedeľu s odchodmi o 14:00, 15:00, 16:00 a 17:00. Popritom prejde najvýznamnejšie bystrické ulice a miesta a uvidíte z neho napríklad Múzeum SNP, Hradný areál, Barbakan či Hodinovú vežu. Pretórium je rozdelené do dvoch lokomotív po 23 osôb a výlet spestruje aj pútavá prednáška sprievodcu.
Múzeum liptovskej dediny v Pribyline patrí k najvýznamnejším a najznámejším pamiatkam liptovského regiónu. Vedeli ste však, že okrem stavebných pamiatok tradičnej architektúry v ňom objavíte aj výstavné historické lokomotívy Považskej lesnej železnice? Jej hlavným predstaviteľom je parná lokomotíva KČ-4 prezývaná Kačena, ktorá kedysi jazdievala po hlavnej trase železnice vedúcej z Liptovského Hrádku cez Liptovskú Tepličku až k horárni Staníkovo. Táto trasa sa využívala hlavne za účelom osobnej prepravy, zatiaľčo ďalšie trate slúžili na prepravu dreva. Dnes je Považská lesná železnica mimo prevádzky ako stály exponát Múzea liptovskej dediny v Pribyline.