1. DREVENÝ MOST V KOLÁROVE
Most v mestečku Kolárovo v okrese Komárno je spomedzi drevených riečnych mostov najdlhším v Európe. Jeho dĺžka dosahuje 86 metrov a postavený bol z iniciatívy Ochranárskeho spolku Vodný mlyn Kolárovo v roku 1992. Hlavným cieľom spolku bolo, aby po moste turisti pohodlne prešli k ďalšej kuriozite Žitného ostrova, vodnému mlynu spojenému s Múzeom vodného mlynárstva. Drevený most v Kolárove bol vztýčený vo vodách Malého Dunaja na mieste, kde v minulosti stál pôvodný most a preto sa pri jeho stavbe brala do úvahy podobnosť s jeho predchodcom. Po celej svojej dĺžke je most zastrešený, podporujú ho pevné piliere z agátového dreva a prístup naň je bezbariérový. Okolie je rybárskym revírom a natrafíte tu aj na pohostinstvo menom Krčma u Mlyna a taktiež rozličné atrakcie pre deti.
Chcem navštíviť drevený most v Kolárove
Tento jedinečný viadukt objavíte na železničnej trati číslo 173 vedúcej z Červenej Skaly do Margecian. Rozkladá sa v regióne Horehrenie, pod majestátnou Kráľovou hoľou pri obci Telgárt. Má oblúkovitý tvar, dĺžku vyše sto metrov, výšku 18 metrov a tvorí ho deväť otvorov. Priam rozprávkovo pôsobiaci objekt sa skratkovite označuje aj ako Chmaroška, je súčasťou lokality Telgártska slučka a trať z neho neskôr prechádza aj unikátnym tunelom Kornela Stodolu. Chmarošský viadukt bol postavený v roku 1931 zo železobetónu ako prvá podobná technická pamiatka v Československu. V jeho bezprostrednej blízkosti vyviera rieka Hron a okolím prechádzajú aj národné parky Muránska planina a Slovenský raj.
Chcem navštíviť Chmarošský viadukt
Táto národná kultúrna pamiatka nesie tiež pomenovanie Sklený alebo Sklenený most a prekračuje rieku Váh v kúpeľnom meste Piešťany. Vznikla z podnetu Ľudovíta Wintera a návrh na jej podobu, ktorá bola napokon zrealizovaná v 30. rokoch 20. storočia, vytvoril architekt Emil Belluš. Ešte pred týmto mostom zo železobetónu na mieste pôvodne stál most z dreva, pričom kolonádový most mal slúžiť ako príjemná prechádzka pre hostí a pacientov Kúpeľného ostrova smerujúcich do Piešťan. Umelecky sa na jeho výzdobe podieľal aj akademický maliar Martin Benka a vo svojej celkovej dĺžke 141 m sa most člení na severnú a južnú časť. Pri moste sa nachádza taktiež ďalší zo symbolov mesta, socha barlolámača z Kuhmayerovej dielne a blízko to z neho máte aj do kuriózneho Balneologického múzea.
Chcem navštíviť kolonádový most v Piešťanoch
Tento stredoveký kamenný most patrí medzi najvzácnejšie a najstaršie na Slovensku, keďže bol postavený v gotickom slohu ešte počas 14. storočia. Situovaný je pri obci Leles v trebišovskom okrese, svojou šírkou dosahuje 5 metrov a dĺžkou 70 m. Cez rameno rieky Tisa, nad ktorým bol vybudovaný, už v súčasnosti voda takmer nepreteká a meno mostu prischlo potom, čo na ňom bola umiestnená socha rovnomenného svätca. Tá bola neskôr odstránená, samotný Most sv. Gottharda prešiel pred pár desaťročiami rekonštrukciou a následne zostal prístupný už len peším turistom a cyklistom. Medzi zaujímavé pamiatky blízkeho okolia patrí chránená oblasť Latorica, ruiny Csonkavár a Múzeum kočov v Kráľovskom Chmelci.
Chcem navštíviť Most sv. Gottharda
Železničný most na trati číslo 193 medzi Kapušanmi a Vranovom nad Topľou je vďaka svojej dĺžke 389, 9 metra najdlhším svojho druhu v celej strednej Európe. Vztýčili ho v rokoch 1939 – 1943 a hoci bol koncom druhej svetovej vojny zničený, neskôr sa ho podarilo zrekonštruovať. Z pilierov viaduktu dosahuje najväčšiu výšku ten presahujúci 28 metrov. Viadukt pri Hanušovciach nad Topľou prechádza údolím Hanušovského potoka a južnou oblasťou mesta. V okolí sa nachádzajú aj dva menšie viadukty, prvý pred železničnou stanicou v Hanušovciach nad Topľou a druhý pred železničnou zástavkou v Pavlovcoch. V meste sa vám vyplatí zavítať tiež do kuriózneho archeoparku, vlastivedného múzea a miestneho kaštieľa.
Chcem navštíviť viadukt pri Hanušoviach nad Topľou
Kamenný most stojaci nad riekou Ipeľ v mestskej časti Poltára - Zelené patrí k najstarším na Slovensku. Na jeho mieste stál kedysi most vybudovaný ako súčasť protitureckej obrany a hoci presný čas jeho výstavby nie je známy, predpokladá sa, že vznikol v 16. alebo 17. storočí. Neskôr bol zničený a jeho materiál poslúžil v 19. storočí na stavbu mosta, ktorý vidíme aj dnes. Turecký most tvoria tri oblúky a je dlhý 35 metrov. V roku 1963 bol uznaný ako kultúrna pamiatka a slúži pre prepravu peších turistov a cyklistov, autá po jeho povrchu neprechádzajú. V Poltári sa vyplatí vstúpiť aj do Mestského múzea a pozrieť si tunajšiu expozíciu ľudových tradícií a miestnej histórie.
Chcem navštíviť turecký most v Poltári
Drevený most podobný tomu v Kolárove nájdete aj v Dolnom Kubíne, pričom tu bol postavený v roku 1994, aby nahradil už nepoužívaný starý most a zjednodušil prepravu medzi mestskými štvrťami Staré mesto a Bysterec. Kolonádový most krytý šindľovou strechou prechádza ponad rieku Orava a jeho vzhľad pripomína tradičnú architektúru oravského regiónu. Pri moste sa nachádza park venovaný spisovateľovi Martinovi Kukučínovi vynikajúci pávou voliérou. Dolný Kubín je okrem toho bohatý na množstvo ďalších historických, literárnych a iných kultúrnych pamiatok a nájdete v ňom napríklad aj netradičné binárne hodiny.
Chcem navštíviť kolonádový most v Dolnom Kubíne
Na túto spišskú obec natrafíte medzi Levočou a Spišskou Kapitulou a okrem neobarokového kaštieľa a kostolíka patrí k jej dominantám práve tento kamenný most. Vybudovaný bol v priebehu 19. storočia v dĺžke takmer 40 metrov, pričom historikov neprestáva fascinovať fakt, prečo ho jeho stavitelia namiesto z dreva postavili z kameňa, ktorý sa v tom čase bežne pre stavbu mostov už nepoužíval. Most v Spišskom Hrhove je jedným z posledných historických mostov regiónu a rovnako ako sa v minulosti po ňom premávali koče na konský pohon, dnes po ňom jazdia autá. Pod mostom a jeho štyrmi oblúkmi preteká potok Lodzina a spoločnosť mu robí aj pekná drevená lávka.
Chcem navštíviť kamenný most v Spišskom Hrhove
Pôsobivý viadukt stojí v horách medzi Koprášom a Mníšanmi, preto sa mu hovorí raz Koprášsky a inokedy zase Mníšanský viadukt. Obe lokality sú miestnymi časťami obce Magnezitovce v revúckom okrese a samotný viadukt je súčasťou železničného systému Gemerské spojky. Ten sa nikdy reálne nespojazdnil a po viadukte aj v minulosti aj dnes prechádzajú len turisti a nie vlaky. Koprášsky viadukt sa tiahne v dĺžke 120 metrov a výškovo dosahuje 36 metrov. Výlet k nemu možno výborne spojiť s návštevou dvoch tunelov na tej istej trati, Koprášskeho a Slavošovského, pričom druhý spomenutý dosahuje dĺžku vyše dvoch kilometrov a funguje pri ňom oddychová zóna s ohniskom a hojdačkami.
Chcem navštíviť Koprášsky viadukt
V neposlednom rade patrí do skupiny netradičných slovenských mostov aj secesný most v Kráľovej pri Senci. Vztýčený bol s tromi klenbami nad riekou Čierna voda v roku 1903 v barokovom slohu na základe pokynu rodiny Pálfyovcov a návrhu Jána Nagymihálya. Kamenný most s ozdobným zábradlím obklopujú červené tehly, je široký takmer 5 metrov a dlhý necelých 40 metrov. V minulosti bol most súčasťou parku obklopujúceho miestny kaštieľ, ten však neskôr zanikol. Dnes po moste v Kráľovej pri Senci prebieha cyklotrasa a zahral si ako pozadie vo viacerých filmoch. V obci neváhajte zavítať aj do tunajšieho Múzea včelárstva a pre osvieženie sa zase vydajte do neďalekého Seneckého aquaparku a Slnečných jazier.
Chcem navštíviť most v Kráľovej pri Senci