Ubytovatelia a registračné pokladnice
V týchto dňoch zrejme viacerí ubytovatelia na Slovensku riešia rovnakú otázku a to akým spôsobom sa ich dotkne najnovšia novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, platná už od budúcej stredy, 1. apríla 2015. Prinášame Vám prehľad toho, čo sa s vlastne s touto novelou zákona mení a čo táto novela so sebou prináša, pričom prioritný dôraz budeme klásť na prevádzkovateľov ubytovacích zariadení na Slovensku.
Novela zákona č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnicerozširuje spektrum služieb, ktorým tiež bude po novom plynúť povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice pri evidencii tržieb. Týmto spôsobom sa plánuje dosiahnutie zníženia daňových únikov na minimum. Ako však možno rozhodnúť či daný podnikateľ musí alebo nemusí evidovať svoje tržby s využitím tejto pokladnice? Táto povinnosť nezávisí ani od jeho ročného príjmu ani počtu podnikateľských aktivít ročne, vyplýva totiž zo samotného predmetu podnikania.
Na základe uvedenej novely je potrebné bezodkladne evidovať týmto spôsobom tržby pri platbe v hotovosti a to platí tak pre podnikateľov predávajúcich tovar (s výnimkami uvedenými v §2 daného zákona) ako aj pre poskytovateľov služieb, avšak len tých, ktorí poskytujú služby spísané v zozname tvoriacom prílohu č. 1 tejto novely.
Taktiež si je potrebné uvedomiť, že táto novela sa vzťahuje len na podnikateľov, prijímajúcich úhrady v hotovosti. Ak podnikateľ platby prijíma bezhotovostným stykom, nemá povinnosť evidencie tržby prostredníctvom registračnej pokladnice. Ak ale napríklad vystaví faktúru, ktorá sa má uhradiť v hotovosti, jej úhrada už v pokladnici evidovaná byť musí.
Registračná pokladňa je v zásade potrebná, ak prijímate tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb a to buď v hotovosti alebo ďalšími platobnými prostriedkami, ktoré hotovosť nahrádzajú, to znamená aj v prípade, ak Vám zákazník zaplatí platobnou kartou priamo na mieste predaja a nie vopred cez internet. Samozrejme že sa nájdu viaceré výnimky, kedy registračná pokladnica potrebná nie je, do tejto kategórie spadajú napríklad služby poskytované občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím či služby poskytované vo vysokohorských zariadeniach bez možnosti napojenia sa na cestnú sieť, ako aj verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie.
Registračná pokladnica nie je nevyhnutná ani v prípade, ak Vám zákazníci platia platobnými kartami alebo cez službu PayPal na internete. Nepotrebujete ju ani ak Vám ubytovaní hostia platia prevodom z ich účtu na Váš, vložením peňazí na Váš účet alebo Vám zaplatia poslaním poštovej poukážky.
Usporiadanie služieb v prílohe novely zákona o registračných pokladniciach vychádza zo štatistických klasifikácií ekonomických činností SK NACE kódov a to podľa vyhlášky Štatistického úradu č. 306/2007 Z.z. o vydávaní Štatistickej klasifikácie ekonomickej činnosti. V rámci služieb, ktoré v tejto prílohe uvedené nie sú, sa môžu naďalej vystavovať pokladničné doklady manuálne, keďže sa na nich teda spomínaná povinnosť nevzťahuje.
Čo sa týka ubytovacích služieb v súkromí, tak tieto aktivity sú zaradené pod SK NACE kód č. 55.90.9 a pod menom Ubytovanie v ubytovniach a ostatné dočasné ubytovania. Sú tiež súčasťou spomenutej prílohy, rovnako ako ďalšie druhy ubytovacích zariadení v kategórii SK NACE 55 Ubytovanie. Z vyššie uvedeného teda jasne vyplýva, že pokiaľ prevádzkujete ubytovacie služby v súkromí, tak už aj Vy máte od apríla povinnosť používať na evidenciu tržieb elektronickú registračnú pokladnicu.
Podnikatelia však majú možnosť evidencie tržieb nielen klasickou pokladnicou, ale aj využitím bezplatnej elektronickej pokladnice, ktorá bude známa pod označením VRP teda Virtuálna registračná pokladnica. Prevádzkovateľom tejto pokladnice bude Finančná správa SR a služba bude dostupná na web stránke Finančného riaditeľstva SR. Používanie VRP sa veľmi podobá na prácu s klasickým internetbankingom, to znamená že po prihlásení sa na uvedený portál je možné zhotoviť pokladničný doklad obsahujúci zákonom vyžadované údaje a ten sa môže následne vytlačiť na tlačiarni. Oproti klasickej registračnej pokladnici bude mať virtuálna výhodu v tom, že bude zadarmo, nebude s ňou potrebné robiť denné uzávierky a takisto si nevyžaduje ani platbu za pravidelný servis. Do úvahy však treba vziať aj to, že podobná služba si samozrejme vyžaduje, aby ste mali k dispozícii počítač, tlačiareň a stále internetové pripojenie.
Možnosť využívať VRP majú tí podnikatelia, ktorí počas jedného mesiaca vydajú maximálne 1000 pokladničných dokladov. Vytlačený pokladničný doklad slúži ako doklad o platbe pre platiteľa a podnikateľ smie vytlačiť len jeden originál tohto pokladničného dokladu. Pred začatím používania VRP je však nevyhnutné najprv sa ísť zaregistrovať na daňový úrad, kde Vám pridelia kód a prihlasovacie údaje k Vašej VRP. Daňový úrad ho pridelí po podaní písomnej žiadosti prípadne žiadosti podanej elektronicky, ktorá však každopádne musí mať zákonom stanovenú formu.
Prostredníctvom Virtuálnej registračnej pokladnice môže podnikateľ taktiež spravovať svoje poskytované služby a predávané tovary a v rámci VRP vyhotovovať uzávierky. Umožňuje tiež prehľad všetkých vystavených dokladov a možnosť vytlačenia si ich kópií. Prístup k nej navyše máte nielen z počítača cez internetovú stránku ale aj z Vášho tabletu či smartphonu cez dostupnú mobilnú aplikáciu.
Zavedenie registračných pokladníc pre služby v sektore ubytovania bude mať zrejme najväčší dopad na malé penzióny a ubytovacie zariadenia v súkromí, okrem nich sa však dotkne aj ubytovania hotelového a podobného tipu, turistického a iné krátkodobého ubytovania, autokempingov, táborísk a miest pre karavány ako aj ostatných druhov ubytovania. Okrem toho sa vzťahuje aj na mnohé ďalšie aktivity súvisiace s ubytovaním, napríklad na reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál, dodávku jedla, ostatné jedálenské služby, služby pohostinstiev či účtovnícke a audítorské činnosti. Dotýka sa tiež prevádzky športových zariadení, činnosti športových klubov ako aj fitnescentier.
V prípade že si chcete naštudovať kompletný zoznam činností, na ktoré sa povinnosť evidencie tržieb prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice od apríla tohto roku vzťahuje; odporúčame Vám naštudovať si kompletnú novelu, ktorú nájdete napríklad na stránke Slovenskej živnostenskej komory. Dodatočné informácie získate aj na webovej stránke Finančnej správy Slovenskej republiky.