Ako by mal pocítiť slovenský turista pôsobenie oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu v našej krajine?
Vznik oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu (OOCR, KOCR), ktoré majú garantovaný príjem zo štátneho rozpočtu na marketingové činnosti bol prelomovým. Od roku 1993, kedy vtedajšia vláda zrušila okresné správy cestovného ruchu (OSCR) a Ministerstvo obchodu a cestovného ruchu, bolo až do roku 2012 obdobím akéhosi temna, ktoré sa prejavilo najmä nekoncepčným rozvojom cestovného ruchu, chabým marketingom v regiónoch a strediskách, nárastom prílišného počtu ubytovacích zariadení (najmä penziónov, ubytovania v súkromí, apartmánových domov, ale aj hotelov). Súčasne sa takmer zastavila výstavba verejných športovísk, parkovísk, oddychových zón, lesoparkov a moderných letných, resp. celoročných kúpalísk.
Dôležitým pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku bolo okrem finančnej podpory štátu novým subjektom aj to, že nové organizácie cestovného ruchu mali určené za hlavnú úlohu rozvoj marketingu a nových produktov. Je teda veľký predpoklad, že nové subjekty cestovného ruchu budú riadiť odborníci - profesionáli, ľudia s náležitým vzdelaním a odbornou praxou.
Keďže OOCR predstavuje región niekoľkých obcí alebo miest s vymedzeným minimálnym počtom prenocovaní, výber manažéra, resp. riaditeľa je zvyčajne v kompetencii najväčšieho mesta alebo obce za účasti zástupcov dôležitých komerčných podnikov. Je dobré, že výber vedúceho pracovníka už nebude politickou otázkou, ale otázkou profesionality. Verejnosť preto očakáva skutočne profesionálne a kreatívne riadenie. Povzbudzujúcou je aj skutočnosť, že silný vplyv na činnosť organizácií budú mať podnikatelia v cestovnom ruchu. Ich hlas a rozhodnutie by malo byť zárukou, že aktivity OOCR a KOCR budú prínosom v rozvoji regiónu, obce alebo strediska cestovného ruchu.
Podnikatelia budú preto očakávať od činnosti OOCR a KOCR celkom logicky viac turistov a návštevníkov. Zvýšenie alebo stagnácia počtu turistov sa tak bude pripisovať schopnostiam a kreativite manažmentov nových organizácií cestovného ruchu. Tu by sa mala preukázať profesionálnosť ich taktických a strategických krokov a rozhodnutí.
Marketing dnes predstavuje významný nástroj podpory každej obchodnej činnosti nevynímajúc pritom cestovný ruch. Aký by mal byť teda správny marketing cestovného ruchu zariadenia, strediska, obce, mesta a regiónu?
Hlavným marketingovým nástrojom je vždy produkt. V cestovnom ruchu by mal mať každý subjekt (predávajúci) zaujímavý, atraktívny a najmä žiadaný produkt. Taký má najväčší predpoklad, že si ho niekto kúpi. Natíska sa otázka, aký je to žiadaný produkt? Ako sa dozviem, ktorý produkt je viac a ktorý menej žiadaný? Najčastejšie sa dá získať odpoveď prieskumom na trhu alebo zavedením trendových produktov. Je aj tretí spôsob ako dosiahnuť zvýšenú návštevnosť, dlhšiu priemernú dobu pobytu a lepšie meno na trhu. Je ním celkom nový, neznámy a nepoužívaný produkt. Nový produkt, ktorý by mohol pritiahnuť zvýšený záujem verejnosti je v tomto prípade výsledkom kreativity a odvahy manažmentu. Niekedy pritom stačí existujúci, možno menej atraktívny produkt inovovať alebo rozšíriť.
Charakteristickým príkladom chýbajúcej kreativity je ponuka jedálnych a nápojových lístkov v našich reštauráciach a denných baroch, absencia krátkych kultúrnych a zábavných vložiek. Pokrivkáva aj ponuka aktivít na voľný čas v strediskách cestovného ruchu, ktorá sa často nemení niekoľko rokov. Strediská letnej rekreácie v horskom prostredí alebo pri vodnej ploche často vôbec nemyslia na dôležitosť novej alebo inovovanej ponuky aktivít na voľný čas do nadchádzajúcej sezóny. Akoby nevedeli, že pre začiatkom každej novej sezóny treba klientov s niečim novým prekvapiť.
Určitá skupina ľudí chodí napríklad ku nejakej vodnej ploche so zotrvačnosti (je to blízko, dá sa dobre okúpať a limonádu a chlieb si vždy zoberiem z domu). Je jasné, že táto skupina ľudí podnikateľom nepomôže.
V tomto aj v ďalších prípadoch by mali napomôcť podnikateľom pracovníci OOCR a KOCR. Ony by mali navrhnúť správcom alebo manažérom stredísk i zariadení cestovného ruchu nové produkty, mali by vykonať prieskum spokojnosti a dopytu klientov a s výsledkami oboznámiť všetky dotknuté osoby. Výsledky prieskumu môžu byť pre podnikateľov osožné a môžu im napovedať, ako zmeniť ponuku a produkty, resp. ich ceny tak, aby boli predajnejšie a klienti spokojnejší. V neposlednom rade treba povedať, že poznatky o novom atraktívnom produkte sa rýchlo šíria vo verejnosti a podnikatelia tak ušetria náklady na marketing.
Inovácia existujúcich produktov a tvorba nových potrebujú propagáciu, aby sa čo najrýchlejšie dostali ku potenciálnym klientom. Existuje veľa spôsobov propagácie s rôznymi účinkami. Väčšina našich stredísk a regiónov cestovného ruchu patrí k chudobnejším, resp. s malým rozpočtom na marketing. Mali by preto využiť najmä lacné komunikatívne nástroje. Patrí k nim často zabúdaná priateľskosť, upravenosť a ochota personálu zariadení i stredísk, prezentácia ponuky nových a inovovaných produktov s tlačovou konferenciou, organizovanie infociest pre novinárov a tour-operátorov alebo účasť na medzinárodných veľtrhoch cestovného ruchu v stánku Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) alebo využitie služieb našich zahraničných zastúpení SACR.
K účinnej propagácií patrí aj zreteľné priestorové značenie stredísk, zariadení a jednotlivých základných a doplnkových služieb a v neposlednom rade dôsledný informačný systém. Turistické informačné centrá môžu zohrať pri rozhodovaní sa návštevníkov o pobyte v stredisku cestovného ruchu dôležitú úlohu. Návštevníka by mali zahrnúť informáciami o ponuke na voľný čas, o cenách a otváracích hodinách do kultúrno-historických zariadení, o počasí na najbližšie dni, o prírodných zaujímavostiach okolia, ale aj o podujatiach.
Aj v tomto prípade by mali OOCR a KOCR úzko spolupracovať s turisticko-informačnými centrami a spoločne vykonávať niektoré marketingové činnosti. V turisticko-informačnom centre je tiež veľký priestor na tvorivé činnosti v oblasti podpory predaja najmä ubytovacích a dopravných služieb.
K nedostatkom nášho cestovného ruchu patrí aj malý záujem podnikateľov v cestovnom ruchu o ponuku svojich produktov a aktivít v turisticko-informačných centrách (tic). Mnohí podnikatelia majú často vo svojej ponuke zaujímavé produkty, organizujú zaujímavé podujatia alebo poskytujú netradičné služby, cenovo výhodné balíčky, no v tic o tom nikto nevie.
Dôležitosť činnosti tic v rozvoji cestovného ruchu v obci, meste a stredisku cestovného ruchu nie je len z pohľadu návštevníkov, ale aj tour-operátorov, cestovných kancelárií a novinárov, ktorí tiež chcú informovať svojich čitateľov o zaujímavostiach regiónov, stredísk i zariadení a často sa na ne obracajú so žiadosťou o nové informácie a zaujímavosti.
Pre tic by malo byť samozrejmosťou organizovanie aspoň troch tlačových konferencií (pred letom, zimou, Vianocami, ...) pre vybrané denníky, týždenníky, mesačníky, rádia a televízie o novinkách a zaujímavostiach v ponuke produktov a podujatí.
Všetky spomenuté i mnohé ďalšie aktivity by mali manažovať, napomáhať, resp. vykonávať rozumnú osvetu OOCR i KOCR.